بیانیۀ سازمان ملل، به مناسبت فرا رسیدن سوم دسامبر، روز جهانی توانیاب

راهکارهای تحول آفرین برای  ایجاد توسعۀ فراگیر: نقش نوآوری در شکل گیری جهانی در دسترس و برابر

توجه به جمعیت توانیاب شرط اساسی حمایت از حقوق بشر، توسعۀ پایدار و صلح و امنیت است. این مهم شرط اساسی چشم انداز سال 2030، با شعار توسعۀ پایدار دربرگیری همگانی، نیز به شمار می رود. تعهد به احقاق حقوق افراد توانیاب تنها امری در راستای عدالت نیست، بلکه نوعی سرمایه گذاری برای آیندۀ مشترک است.

بحران های پیچیده و به هم پیوسته ای که بشر امروز با آن مواجه است، از جمله شوک های ناشی از همه گیری کووید-19، جنگ در اوکراین و سایر کشورها، و نیز تغییرات اقلیمی، همگی چالش هایی بشردوستانه با ماهیت بی سابقه و همچنین تهدیداتی برای اقتصاد جهانی به شمار می رود.

در مواقع بحرانی اغلب، افرادی که در موقعیت‌های آسیب‌پذیری مانند افراد توانیاب قرار دارند، بیشتر طرد شده و به حال خود رها می شوند.

بر اساس چشم انداز سال 2030، یعنی ایجاد توسعه پایدار و «شمول همگانی»، برای دولت‌ها و بخش‌های دولتی و خصوصی بسیار مهم است که به طور مشترک راه‌حل‌هایی نوآورانه‌ای «برای» و «در کنار» افراد توانیاب پیدا کنند تا جهان را تبدیل به جایی در دسترس‌تر و مکانی عادلانه تر نمایند.

استراتژی سازمان ملل متحد برای شمول جمعیت توانیاب

دبیر کل سازمان ملل متحد هنگام رونمایی از استراتژی شمول جمعیت توانیاب در ژوئن سال 2019 اظهار داشت که سازمان ملل باید الگویی در این زمینه باشد و استانداردها و عملکرد سازمان ها را در زمینۀ گنجاندن افراد توانیاب در همۀ ارکان، از مراکز تصمیم گیری تا حوزه های عملی، ارتقا دهد.

تدوین استراتژی شمول جمعیت توانیاب بوسیلۀ سازمان ملل متحد، پایه و اساس پیشرفتی پایدار و تحول آفرین را در زمینۀ شمول افراد توانیاب از طریق تمامی ارکان سازمان ملل فراهم می کند. از رهگذر این استراتژی، سیستم سازمان ملل متحد مجدداً تأیید می نماید که تحقق تام و تمام حقوق جمعیت توانیاب، جزء جدا نشدنی و تفکیک ناپذیر حقوق بشر و آزادی های اساسی است.

در اکتبر سال 2021، دبیرکل سازمان ملل، دومین گزارش خود را در مورد گام های برداشته شده توسط این سازمان برای اجرای استراتژی شمول معلولان در سال 2020 ارائه کرد. با توجه به تأثیر کووید-19 بر افراد توانیاب، این گزارش دربردارندۀ بازتاب مختصری در مورد معلولیت – و ارتباط آن با پاسخ و بهبودی فراگیر کووید- 19 نیز هست.

لینک خبر:

https://www.un.org/en/observances/day-of-persons-with-disabilities

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *