بیانیۀ سازمان ملل به مناسبت اول دسامبر 2022 روز جهانی مبارزه با ایدز، با شعار: «برابری دسترسی همگان به خدمات پیشگیری و تشخیص اچ آی وی»

نابرابری هایی که همه گیری ایدز را تداوم می بخشد اجتناب ناپذیر نیست، اما ما می توانیم با آنها مقابله کنیم. UNAIDS در روز جهانی ایدز، مقارن با اول ​​دسامبر، از هر یک از ما می خواهد تا نابرابری هایی را که مانع از پیشرفت در پایان دادن به ایدز می شود، از میان برداریم.

شعار «دسترسی همگان به خدمات پیشگیری و تشخیص اچ آی وی» فراخوانی برای اقدام است. این امر مستلزم آن است که همه ما در جهت تحقق اقدامات عملی لازم برای از بین بردن نابرابری ها و کمک به پایان دادن به ایدز تلاش کنیم. این اقدامات شامل موارد ذیل است:

-افزایش دسترسی، ارتقاء کیفیت و مناسب بودن خدمات، برای درمان، آزمایش و پیشگیری از اچ آی وی، به طوری که خدمات مطلوبی به همگان ارائه شود.

– اصلاح قوانین، سیاست ها و اقدامات برای مقابله با انگ و طرد افراد مبتلا به اچ آی وی و جمعیت های کلیدی و به حاشیه رانده شده، به طوری که به این افراد با احترام رفتار شود.

– اطمینان از به اشتراک گذاری یافته های حوزۀ اچ آی وی، به منظور ایجاد دسترسی برابر، میان جوامع.

– جوامع می توانند از پیام « دسترسی همگان به خدمات پیشگیری و تشخیص اچ آی وی» استفاده کنند تا نابرابری های خاصی را که با آن مواجه اند برجسته نمایند و اقدامات لازم برای رفع این نابرابری ها را با جدیت بیشتری پیگیری نمایند.

یافته های UNAIDS در مورد اچ آی وی نشان می‌دهد که در طول دو سال گذشته، با شیوع کووید-19 و سایر بحران‌های جهانی، جریان مقابله با همه‌گیری اچ‌آی‌وی تضعیف شده است، منابع کوچک شده اند و در نتیجه جان میلیون‌ها نفر در خطر است.

با گذشت چهار دهه از جریان مقابله با HIV، نابرابری ها هنوز در مورد اساسی ترین خدمات، مانند دسترسی به آزمایش، درمان، و کاندوم و حتی فراتر از آن، برای فناوری های جدید وجود دارد.

زنان جوان در آفریقا به شکل نامتناسبی در معرض اچ آی وی قرار دارند، در حالی که پوشش برنامه های اختصاصی برای آن ها بسیار ناچیز مانده است. در نوزده کشور آفریقایی، برنامه‌های پیشگیری ترکیبی اختصاصی برای دختران نوجوان و زنان جوان تنها در چهل درصد از مکان‌های با شیوع بالای اچ آی وی اجرا می شوند.

تنها یک سوم از افراد در جمعیت های کلیدی – از جمله مردان همجنس گرا و سایر مردانی که با مردان رابطۀ جنسی دارند، افراد ترنسجندر، افراد مصرف کنندۀ مواد مخدر، کارگران جنسی و زندانیان- به پیشگیری منظم دسترسی دارند. جمعیت های کلیدی با موانع قانونی عمده ای از جمله جرم انگاری، تبعیض و انگ مواجه اند.

تنها هشت سال تا رسیدن به هدف تعیین شده برای سال 2030 ، یعنی پایان دادن به ایدز به عنوان تهدیدی برای سلامت جهانی باقی مانده است. نابرابری های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حقوقی باید به فوریت برطرف شود. یک بیماری همه گیر، نابرابری خطرات را برای همه تشدید می کند. در واقع، پایان ایدز تنها در صورتی محقق می شود که با نابرابری هایی که باعث آن می شوند مقابله کنیم. رهبران جهان باید در این خصوص جسورانه و پاسخگویانه عمل کنند. همه ما، در همه جا، باید تمام تلاش خود را برای کمک به مقابله با نابرابری ها به کار بندیم.

این فعالیت‌ها تا روز جهانی ایدز از نوامبر ادامه خواهد یافت. گزارش روز جهانی ایدز در اواخر نوامبر منتشر خواهد شد.

در روز جهانی ایدز، مقارن با اول دسامبر، رویدادهایی در سراسر جهان برگزار می شود. این فعالیت ها نه تنها توسط نهادهای رسمی، بلکه مهم تر از آن، بوسیلۀ جوامع هدایت خواهد شد. مردم می‌توانند از طریق عکس‌ها و ویدیوهای به اشتراک گذاشته شده توسط گروه‌ها در رسانه‌های اجتماعی و نیز عکس ها و فیلم های جمع‌آوری شده توسط UNAIDS، رویدادهای در حال وقوع را احساس کنند و از عزم و امید الهام گیرند.

ما می‌توانیم به ایدز پایان دهیم، تنها اگر به نابرابری‌هایی که به آن تداوم می‌بخشد پایان دهیم. وینی بیانیما، مدیر اجرایی UNAIDS می‌گوید: «در روز جهانی ایدز، نیاز داریم که همگان این پیام را به اشتراک گذارند که وقتی با نابرابری‌ها مقابله کنیم، همه ما سود خواهیم برد.» برای ایمن نگه داشتن و محافظت از سلامتی همه، همگان باید به خدمات پیشگیری و تشخیص اچ آی وی دسترسی داشته باشند.

لینک خبر:

https://www.unaids.org/en/2022-world-aids-day

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *